De Buffel

1. DM'90 3401 op de spoordijk, 19 juli 1998

1. DM'90 3401 op de spoordijk, 19 juli 1998

2. Zwolle, 12 maart 2005, De Buffel in krappe omstandigheden

2. Zwolle, 12 maart 2005, De Buffel in krappe omstandigheden

3. DM'90 3403 en 3410 zijn voorzien van speciale bestickering

3. DM'90 3403 en 3410 zijn voorzien van speciale bestickering

4. Kampen, 30 april 2013, Kroningsdag, drukte op het perron bij de net aangekomen 3403

4. Kampen, 30 april 2013, Kroningsdag, drukte op het perron bij de net aangekomen 3403

5. Kampen, 17 november 2007, in verband met de landelijke intocht van Sinterklaas zette NS extra materieel in

5. Kampen, 17 november 2007, in verband met de landelijke intocht van Sinterklaas zette NS extra materieel in

6. Kampen, 17 november 2007, drukte op het Kamper perron, de Pakjesexpress komt binnen gereden

6. Kampen, 17 november 2007, drukte op het Kamper perron, de Pakjesexpress komt binnen gereden

7. Kampen, 17 november 2007, de tot Pakjesexpress omgedoopte 3403, drie Buffels passen niet

7. Kampen, 17 november 2007, de tot Pakjesexpress omgedoopte 3403, drie Buffels passen niet

8. Kampen 17 december 2009, DM’90 3403 in winterse omstandigheden

8. Kampen 17 december 2009, DM’90 3403 in winterse omstandigheden

8a. Zwolle 29 augustus 2014, een uitgerangeerde,  vale en met graffity besmeurde 3403 op emplacement Zwolle

8a. Zwolle 29 augustus 2014, een uitgerangeerde, vale en met graffity besmeurde 3403 op emplacement Zwolle

8b. Zwolle 17 juni 2014, uitzicht vanuit cabine op spoorbrug Zwolle IJsselkanaal (foto Henry van de Hoven)

8b. Zwolle 17 juni 2014, uitzicht vanuit cabine op spoorbrug Zwolle IJsselkanaal (foto Henry van de Hoven)

9. Zwolle 27 maart 2014, rechts NS 3403 + 3410 en links de opvolger van de  NS 3403 de NS 3449 (foto E. Elenbaas)

9. Zwolle 27 maart 2014, rechts NS 3403 + 3410 en links de opvolger van de NS 3403 de NS 3449 (foto E. Elenbaas)

9a. Zwolle Veerallee 28 mei 2017, Buffel NS 3439 (foto Kasper Haar)

9a. Zwolle Veerallee 28 mei 2017, Buffel NS 3439 (foto Kasper Haar)

10a. Mastenbroek Bosjessteeg 4 juni 2017, NS 3439 op de laatste dag op het oude spoor (foto Kasper Haar)

10a. Mastenbroek Bosjessteeg 4 juni 2017, NS 3439 op de laatste dag op het oude spoor (foto Kasper Haar)

10k. Mastenbroek Bisschopswetering 23-8-2017, NS 3435 als eerste proeftrein op het nieuwe spoor (foto K. Haar)

10k. Mastenbroek Bisschopswetering 23-8-2017, NS 3435 als eerste proeftrein op het nieuwe spoor (foto K. Haar)

11a. Kampen 3 september 2017, DM’90 3447 nadert station Kampen (foto Kasper Haar)

11a. Kampen 3 september 2017, DM’90 3447 nadert station Kampen (foto Kasper Haar)

11b. Westenholte Scholtensteeg 3 september 2017, DM’90 3447 op weg naar Kampen (foto K. Haar)

11b. Westenholte Scholtensteeg 3 september 2017, DM’90 3447 op weg naar Kampen (foto K. Haar)

11c. Zwolle Station Stadshagen 3 september 2017, DM’90 3447 boven Rozentunnel (foto Kasper Haar)

11c. Zwolle Station Stadshagen 3 september 2017, DM’90 3447 boven Rozentunnel (foto Kasper Haar)

11d. Zwolle Station Stadshagen 3 september 2017, DM’90 3447 bij het nieuwe station (foto Kasper Haar)

11d. Zwolle Station Stadshagen 3 september 2017, DM’90 3447 bij het nieuwe station (foto Kasper Haar)

12a. Kampen 5-2-2017, DM90 3431 (foto Kasper Haar)

12a. Kampen 5-2-2017, DM90 3431 (foto Kasper Haar)

12b. Zwolle Scholtensteeg 2-2-2017, DM’90 het latere museumstel 3426 (foto Kasper  Haar)

12b. Zwolle Scholtensteeg 2-2-2017, DM’90 het latere museumstel 3426 (foto Kasper Haar)

12c. IJsselmuiden 3-6-2017, DM’90 3439 op weg naar Zwolle (foto Kasper Haar)

12c. IJsselmuiden 3-6-2017, DM’90 3439 op weg naar Zwolle (foto Kasper Haar)

 ’s Heerenbroek 4 februari 2012, NS 3403 in een besneeuwd landschap (foto Sytze Holwerda)

 ’s Heerenbroek 4 februari 2012, NS 3403 in een besneeuwd landschap (foto Sytze Holwerda)

  • 1. DM'90 3401 op de spoordijk, 19 juli 1998
  • 2. Zwolle, 12 maart 2005, De Buffel in krappe omstandigheden
  • 3. DM'90 3403 en 3410 zijn voorzien van speciale bestickering
  • 4. Kampen, 30 april 2013, Kroningsdag, drukte op het perron bij de net aangekomen 3403
  • 5. Kampen, 17 november 2007, in verband met de landelijke intocht van Sinterklaas zette NS extra materieel in
  • 6. Kampen, 17 november 2007, drukte op het Kamper perron, de Pakjesexpress komt binnen gereden
  • 7. Kampen, 17 november 2007, de tot Pakjesexpress omgedoopte 3403, drie Buffels passen niet
  • 8. Kampen 17 december 2009, DM’90 3403 in winterse omstandigheden
  • 8a. Zwolle 29 augustus 2014, een uitgerangeerde,  vale en met graffity besmeurde 3403 op emplacement Zwolle
  • 8b. Zwolle 17 juni 2014, uitzicht vanuit cabine op spoorbrug Zwolle IJsselkanaal (foto Henry van de Hoven)
  • 9. Zwolle 27 maart 2014, rechts NS 3403 + 3410 en links de opvolger van de  NS 3403 de NS 3449 (foto E. Elenbaas)
  • 9a. Zwolle Veerallee 28 mei 2017, Buffel NS 3439 (foto Kasper Haar)
  • 10a. Mastenbroek Bosjessteeg 4 juni 2017, NS 3439 op de laatste dag op het oude spoor (foto Kasper Haar)
  • 10k. Mastenbroek Bisschopswetering 23-8-2017, NS 3435 als eerste proeftrein op het nieuwe spoor (foto K. Haar)
  • 11a. Kampen 3 september 2017, DM’90 3447 nadert station Kampen (foto Kasper Haar)
  • 11b. Westenholte Scholtensteeg 3 september 2017, DM’90 3447 op weg naar Kampen (foto K. Haar)
  • 11c. Zwolle Station Stadshagen 3 september 2017, DM’90 3447 boven Rozentunnel (foto Kasper Haar)
  • 11d. Zwolle Station Stadshagen 3 september 2017, DM’90 3447 bij het nieuwe station (foto Kasper Haar)
  • 12a. Kampen 5-2-2017, DM90 3431 (foto Kasper Haar)
  • 12b. Zwolle Scholtensteeg 2-2-2017, DM’90 het latere museumstel 3426 (foto Kasper  Haar)
  • 12c. IJsselmuiden 3-6-2017, DM’90 3439 op weg naar Zwolle (foto Kasper Haar)
  •  ’s Heerenbroek 4 februari 2012, NS 3403 in een besneeuwd landschap (foto Sytze Holwerda)
  • 1. DM'90 3401 op de spoordijk, 19 juli 1998

  • 2. Zwolle, 12 maart 2005, De Buffel in krappe omstandigheden

  • 3. DM'90 3403 en 3410 zijn voorzien van speciale bestickering

  • 4. Kampen, 30 april 2013, Kroningsdag, drukte op het perron bij de net aangekomen 3403

  • 5. Kampen, 17 november 2007, in verband met de landelijke intocht van Sinterklaas zette NS extra materieel in

  • 6. Kampen, 17 november 2007, drukte op het Kamper perron, de Pakjesexpress komt binnen gereden

  • 7. Kampen, 17 november 2007, de tot Pakjesexpress omgedoopte 3403, drie Buffels passen niet

  • 8. Kampen 17 december 2009, DM’90 3403 in winterse omstandigheden

  • 8a. Zwolle 29 augustus 2014, een uitgerangeerde, vale en met graffity besmeurde 3403 op emplacement Zwolle

  • 8b. Zwolle 17 juni 2014, uitzicht vanuit cabine op spoorbrug Zwolle IJsselkanaal (foto Henry van de Hoven)

  • 9. Zwolle 27 maart 2014, rechts NS 3403 + 3410 en links de opvolger van de NS 3403 de NS 3449 (foto E. Elenbaas)

  • 9a. Zwolle Veerallee 28 mei 2017, Buffel NS 3439 (foto Kasper Haar)

  • 10a. Mastenbroek Bosjessteeg 4 juni 2017, NS 3439 op de laatste dag op het oude spoor (foto Kasper Haar)

  • 10k. Mastenbroek Bisschopswetering 23-8-2017, NS 3435 als eerste proeftrein op het nieuwe spoor (foto K. Haar)

  • 11a. Kampen 3 september 2017, DM’90 3447 nadert station Kampen (foto Kasper Haar)

  • 11b. Westenholte Scholtensteeg 3 september 2017, DM’90 3447 op weg naar Kampen (foto K. Haar)

  • 11c. Zwolle Station Stadshagen 3 september 2017, DM’90 3447 boven Rozentunnel (foto Kasper Haar)

  • 11d. Zwolle Station Stadshagen 3 september 2017, DM’90 3447 bij het nieuwe station (foto Kasper Haar)

  • 12a. Kampen 5-2-2017, DM90 3431 (foto Kasper Haar)

  • 12b. Zwolle Scholtensteeg 2-2-2017, DM’90 het latere museumstel 3426 (foto Kasper Haar)

  • 12c. IJsselmuiden 3-6-2017, DM’90 3439 op weg naar Zwolle (foto Kasper Haar)

  •  ’s Heerenbroek 4 februari 2012, NS 3403 in een besneeuwd landschap (foto Sytze Holwerda)

  • 1. DM'90 3401 op de spoordijk, 19 juli 1998
  • 2. Zwolle, 12 maart 2005, De Buffel in krappe omstandigheden
  • 3. DM'90 3403 en 3410 zijn voorzien van speciale bestickering
  • 4. Kampen, 30 april 2013, Kroningsdag, drukte op het perron bij de net aangekomen 3403
  • 5. Kampen, 17 november 2007, in verband met de landelijke intocht van Sinterklaas zette NS extra materieel in
  • 6. Kampen, 17 november 2007, drukte op het Kamper perron, de Pakjesexpress komt binnen gereden
  • 7. Kampen, 17 november 2007, de tot Pakjesexpress omgedoopte 3403, drie Buffels passen niet
  • 8. Kampen 17 december 2009, DM’90 3403 in winterse omstandigheden
  • 8a. Zwolle 29 augustus 2014, een uitgerangeerde,  vale en met graffity besmeurde 3403 op emplacement Zwolle
  • 8b. Zwolle 17 juni 2014, uitzicht vanuit cabine op spoorbrug Zwolle IJsselkanaal (foto Henry van de Hoven)
  • 9. Zwolle 27 maart 2014, rechts NS 3403 + 3410 en links de opvolger van de  NS 3403 de NS 3449 (foto E. Elenbaas)
  • 9a. Zwolle Veerallee 28 mei 2017, Buffel NS 3439 (foto Kasper Haar)
  • 10a. Mastenbroek Bosjessteeg 4 juni 2017, NS 3439 op de laatste dag op het oude spoor (foto Kasper Haar)
  • 10k. Mastenbroek Bisschopswetering 23-8-2017, NS 3435 als eerste proeftrein op het nieuwe spoor (foto K. Haar)
  • 11a. Kampen 3 september 2017, DM’90 3447 nadert station Kampen (foto Kasper Haar)
  • 11b. Westenholte Scholtensteeg 3 september 2017, DM’90 3447 op weg naar Kampen (foto K. Haar)
  • 11c. Zwolle Station Stadshagen 3 september 2017, DM’90 3447 boven Rozentunnel (foto Kasper Haar)
  • 11d. Zwolle Station Stadshagen 3 september 2017, DM’90 3447 bij het nieuwe station (foto Kasper Haar)
  • 12a. Kampen 5-2-2017, DM90 3431 (foto Kasper Haar)
  • 12b. Zwolle Scholtensteeg 2-2-2017, DM’90 het latere museumstel 3426 (foto Kasper  Haar)
  • 12c. IJsselmuiden 3-6-2017, DM’90 3439 op weg naar Zwolle (foto Kasper Haar)
  •  ’s Heerenbroek 4 februari 2012, NS 3403 in een besneeuwd landschap (foto Sytze Holwerda)

Het dieselmaterieel’90, afgekort DM’90 met als bijnaam de Buffel  bestaat tweedelige dieseltreinstellen en deels gebaseerd op het inmiddels al gesloopte stoptreinmaterieel ’90, de Railhopper die als proefserie gereden heeft op de lijn Zwolle – Emmen. Vanaf 1996 zijn de Buffels op de rails gekomen als vervangers van het inmiddels gesloopte materieel DE-1 en 2 (Blauwe Engel) en alle diensten van de driedelige dieseltreinstellen DE-3 (Plan U) van NSR.

In 1993 bestelde NS 53 diesel-hydraulische treinstellen  bij Talbot, het huidige Bombardier in Aken. De complete elektrische uitrusting, treinbesturing en ATB-NG werden door Holec Ridderkerk (inmiddels Alstom) geleverd. Duawag in Krefeld bouwde het interieur in en vanaf daar werden de treinstellen naar Nederland overgebracht. DM’90 werd in 1990 als laatste treinstel ontworpen door de ingenieurs van de NS Afdeling Materieel en Werkplaats Afd. 3. Aanvankelijk zou het DM’90 materieel dezelfde kop krijgen als die van de elektrische proefserie SM’90 maar kreeg toch een meer aansprekende, in eerste instantie voor het SM’90 materieel ontworpen,  maar duurdere kop die al gauw vanwege de hoornvorm de bijnaam Buffel kreeg. Er werd bezuinigd op de uitvoering, zo verviel de airco, wel werd deze vanaf 1998 aangebracht in de machinistencabines. Na aanleiding van warmteklachten werden later de daken wit geschilderd. De 3401 rolde op 12 maart 1996 als eerste de fabriek uit en in 1998 als laatste de 3453. Het DM’90 materieel heeft een maximum snelheid van 140 kh/h en kan gekoppeld worden aan het eveneens diesel-hydraulische DH materieel, de Wadlopers, hoewel dan de snelheid beperkt blijft  tot de maximum snelheid van 100 km/h van de Wadlopers.

Inzet en afscheid NS-dieselmaterieel
Vanwege de komst van het DM’90 materieel moesten alle (diesel)spoorlijnen voorzien van de nieuwe ATB –NG beveiliging. Dit gebeurde op het Kamperlijntje in 1998. De DM’90 ging op het Kamperlijntje het 25 jaar oude Plan U materieel vervangen. Op 24 mei 1998 reed als eerste de 3449 het station Kampen binnen.  Vanwege storingen, aanloopproblemen en onvoldoende beschikbaar DM’90 materieel werd tijdelijk DH-materieel van NoordNet ingezet en zo nu en dan nog Plan U.  In 2002 was er wel voldoende DM’90 materieel beschikbaar. In de treinstellen die de dienst tussen Zwolle en Kampen verzorgden, hingen tussen 2008 en 2013 informatieschermen met onder meer NS-reizigersinformatie voor het station Zwolle. Hiermee werd voldaan aan een voorwaarde van de Provincie Overijssel bij de aanbesteding van de concessie van de door de provincie op 10 december 2006 van het Rijk overgenomen spoorlijn Zwolle – Kampen. Speciaal voor de Kamperlijn werden na de overname de 3403 en de 3410 voorzien van de bestickering: Zwolle – Kampen. In 2014 werden deze treinstellen vervangen door de gerenoveerde stellen 3448 en 3449. In 2015 kregen 22 stellen bestemd voor de reizigersdiensten Zwolle – Kampen en Zwolle – Enschede de nieuwe bestickering: In opdracht van provincie Overijssel, want ze reden ook op de inmiddels door de provincie Overijssel overgenomen spoorlijn Zwolle – Enschede. In 2013/14 kregen ze nog een opknapbeurt. Alle overige stellen stonden inmiddels aan de kant. Na de elektrificatie van het Kamperlijntje in 2017 mochten de Buffels ook hier 140 km/h rijden, hoewel hierdoor de eerste problemen met de ondergrond ontstonden (zie Elektrificatie en Spoorvernieuwing).  Op 9 december 2017 kwam een definitief einde aan de inzet van NS-dieselmaterieel en reden de Buffels hun laatste diensten. ’s Avonds was er een afscheidsrit met genodigden met de 3430 vanaf Enschede met een tussenstop in Zwolle naar Kampen en terug naar Enschede. De hele dag reed de 3432 op het Kamperlijntje en deze reed ook de allerlaatste reguliere reizigersdienst. Om 01.16 uur vertrok na bijna twintig jaar voor de allerlaatste keer de Buffel vanuit Kampen. Op de zijkant van de 3432 stond in het stof geschreven ’Buffel bedank’. Als laatste in Nederland ontworpen treinstel en tevens vanwege het einde van het NS-dieseltijdperk, werd de 3426 op 29 augustus 2018 geschonken aan het Spoorwegmuseum en werd deze tijdelijk opgeslagen in de wagenwerkplaats Blerick. Alle overige Buffels stonden vanaf december 2017 in afwachting van verkoop opgesteld op het opstelterrein in Nijmegen.

Verkoop
In 2017 werden 48 van de 53 treinstellen verkocht aan de Roemeense vervoerder Trans Feroviar Călători (Ferotrans). Hoewel de transactie was afgerond en Ferotrans had betaald, stonden de stellen in september 2019 nog steeds in Nederland veroorzaakt door problemen met de doorvoer door Duitsland en Oostenrijk vanwege de breedte van de treinstellen.  Na een gerechtelijke uitspraak in september 2019 werd de verkoop ongedaan gemaakt en werd NS opnieuw eigenaar en werden de stellen in november 2019 door VolkerRail versleept van Nijmegen naar Amsterdam Houtrakpolder.

Drie jaar na de buitendienststelling werden 32 treinstellen in november 2020 verkocht aan de Poolse spoorwegmaatschappij SKPL  Op 28 november 2020 werden de eerste vier stellen vanaf het raccordement Amsterdam Houtrakpolder  versleept richting Polen. SKPL bezit sinds 2009 ook al 12 Wadlopers en deze kunnen weer gekoppeld worden aan de Buffels. Onduidelijk is wat met de overige nog niet verkochte stellen gebeurd.

    3401-3453

    Serie 3401-3453 Motortype Cummins Motorvermogen 2 x 320 = 640 kW Overbrenging Hydraulisch Fabrikaat Talbot Maximum snelheid 140 km/h Gewicht 95,2 ton Lengte 52,34 m Breedte 3,20 m Zitplaatsen 1e klasse 12, 2e klasse 123 In dienst 1996-1998

    Meer over dit materieel

Kasper Haar

Grote kenner van de geschiedenis van het Kamperlijntje is de in Kampen woonachtige Kasper Haar.


 Lees hier verder...

HanzelijnHome

Hanzelijn

Op donderdag 6 december 2012 werd de Hanzelijn door Koningin Beatrix geopend en daarmee ook station Kampen Zuid.


Lees hier verder...

GAKklein

Stadsarchief Kampen

Initiator van de vernieuwde website van Het Kamperlijntje is het Stadsarchief Kampen.


 Lees hier verder...