Station Stadshagen

2a. Zwolle 18 januari 2017, bord met afbeelding toekomstig station Zwolle Stadshagen

2a. Zwolle 18 januari 2017, bord met afbeelding toekomstig station Zwolle Stadshagen

2b. Zwolle 18 januari 2017, inrichting bouwplaats door BAM en Van Boekel Zeeland

2b. Zwolle 18 januari 2017, inrichting bouwplaats door BAM en Van Boekel Zeeland

2d. Zwolle 18 januari 2017, plaats toekomstig station Zwolle Stadshagen met links Rozentunnel

2d. Zwolle 18 januari 2017, plaats toekomstig station Zwolle Stadshagen met links Rozentunnel

3a. Toekomstig station Zwolle Stadshagen met Belvederetunnel en Rozentunnel (Buro MA.AN)

3a. Toekomstig station Zwolle Stadshagen met Belvederetunnel en Rozentunnel (Buro MA.AN)

3b. Toekomstig station Zwolle Stadshagen met Belvederetunnel en Rozentunnel (Buro MA.AN)

3b. Toekomstig station Zwolle Stadshagen met Belvederetunnel en Rozentunnel (Buro MA.AN)

3c. Toekomstig station Zwolle Stadshagen met Belvederetunnel en Rozentunnel (Buro MA.AN)

3c. Toekomstig station Zwolle Stadshagen met Belvederetunnel en Rozentunnel (Buro MA.AN)

3d. Perron toekomstig station Zwolle Stadshagen (Buro MA.AN)

3d. Perron toekomstig station Zwolle Stadshagen (Buro MA.AN)

3e. Zwolle 23 maart 2017, de bouwplaats breidt zich uit (foto Kasper Haar)

3e. Zwolle 23 maart 2017, de bouwplaats breidt zich uit (foto Kasper Haar)

3g. Zwolle 10-3-2017, de damwanden zijn geslagen, NS 3448 passeert (foto Kasper Haar)

3g. Zwolle 10-3-2017, de damwanden zijn geslagen, NS 3448 passeert (foto Kasper Haar)

3h. Zwolle 21 april 2017, de bouwput van het toekomstige viaduct staat al onder water (foto Kasper Haar)

3h. Zwolle 21 april 2017, de bouwput van het toekomstige viaduct staat al onder water (foto Kasper Haar)

3j. Zwolle 21 april 2017, de bouwput van het nieuw viaduct (foto Kasper Haar)

3j. Zwolle 21 april 2017, de bouwput van het nieuw viaduct (foto Kasper Haar)

3k. Zwolle 21 april 2017, NS 3429 passeert het bouwterrein (foto Kasper Haar)

3k. Zwolle 21 april 2017, NS 3429 passeert het bouwterrein (foto Kasper Haar)

3l. 5 mei 2017, eerste stort onderwaterbeton betonvloer viaduct (H. de Groot BAM)

3l. 5 mei 2017, eerste stort onderwaterbeton betonvloer viaduct (H. de Groot BAM)

3m. 5 mei 2017, stort eerste onderwaterbeton (H. de Groot BAM)

3m. 5 mei 2017, stort eerste onderwaterbeton (H. de Groot BAM)

3n. 14 mei 2017, grondbelasting t.p.v. toekomstig perron (K. Haar)

3n. 14 mei 2017, grondbelasting t.p.v. toekomstig perron (K. Haar)

3o. Mei 2017, voorbouw spoordek onderdoorgang (K. Haar)

3o. Mei 2017, voorbouw spoordek onderdoorgang (K. Haar)

3p. 14 mei 2017, voorbouw spoordek (K. Haar)

3p. 14 mei 2017, voorbouw spoordek (K. Haar)

3q. Zwolle 21 mei 2017, voorbouw tunneldek Belvedérèlaantunnel (foto Kasper Haar)

3q. Zwolle 21 mei 2017, voorbouw tunneldek Belvedérèlaantunnel (foto Kasper Haar)

3r. Zwolle 21 mei 2017, tijdelijke grondbelasting voor de bouw van de perrons (foto Kasper Haar)

3r. Zwolle 21 mei 2017, tijdelijke grondbelasting voor de bouw van de perrons (foto Kasper Haar)

3s. Zwolle 5 juni 2017, de put naar de tunnelonderdoorgang is leeg gepompt (foto Kasper Haar)

3s. Zwolle 5 juni 2017, de put naar de tunnelonderdoorgang is leeg gepompt (foto Kasper Haar)

3t. Zwolle 5 juni 2017,  het op 30 mei gestorte bovendek voor de tunnel (foto Kasper Haar)

3t. Zwolle 5 juni 2017, het op 30 mei gestorte bovendek voor de tunnel (foto Kasper Haar)

3u. Zwolle 5 juni 2017, het bovendek dat later over tunnelbak geschoven wordt (foto Kasper Haar)

3u. Zwolle 5 juni 2017, het bovendek dat later over tunnelbak geschoven wordt (foto Kasper Haar)

3v. Zwolle Stadshagen 17 juni 2017, overzicht werkzaamheden aan tunnel en dek (foto Kasper Haar)

3v. Zwolle Stadshagen 17 juni 2017, overzicht werkzaamheden aan tunnel en dek (foto Kasper Haar)

3w. Zwolle Stadshagen 17 juni 2017, het Rozentunneltje, aan de wegonderdoorgang wordt flink gewerkt (foto Kasper Haar)

3w. Zwolle Stadshagen 17 juni 2017, het Rozentunneltje, aan de wegonderdoorgang wordt flink gewerkt (foto Kasper Haar)

4a. Zwolle Stadshagen 21 juni 2017, de hydraulische wagens worden onder het dek gereden (foto ProRail)

4a. Zwolle Stadshagen 21 juni 2017, de hydraulische wagens worden onder het dek gereden (foto ProRail)

4b. Zwolle Stadshagen 23 juni 2017, het dek is zojuist op zijn plaats gereden (foto ProRail)

4b. Zwolle Stadshagen 23 juni 2017, het dek is zojuist op zijn plaats gereden (foto ProRail)

4c. Zwolle Stadshagen 23 juni 2017, de klus is geklaard (foto ProRail)

4c. Zwolle Stadshagen 23 juni 2017, de klus is geklaard (foto ProRail)

4d. Zwolle Stadshagen 25 juni 2017, het geplaatste dek met daarnaast het Rozentunneltje (foto Kasper Haar)

4d. Zwolle Stadshagen 25 juni 2017, het geplaatste dek met daarnaast het Rozentunneltje (foto Kasper Haar)

4f.  Zwolle 29 juni 2017, er wordt druk gewerkt aan de Belvédèrelaan tunnel (foto K. Haar)

4f. Zwolle 29 juni 2017, er wordt druk gewerkt aan de Belvédèrelaan tunnel (foto K. Haar)

4g. Zwolle 29 juni 2017, bouw Belvédèrelaantunnel (foto Kasper Haar)

4g. Zwolle 29 juni 2017, bouw Belvédèrelaantunnel (foto Kasper Haar)

4h. Zwolle 4 juli 2017, aanbrengen wapening vloer tunnelondergang (foto K. Haar)

4h. Zwolle 4 juli 2017, aanbrengen wapening vloer tunnelondergang (foto K. Haar)

4j.  Zwolle 4 juli 2017, de betonnen grondkeringen worden geplaatst (foto Kasper Haar)

4j. Zwolle 4 juli 2017, de betonnen grondkeringen worden geplaatst (foto Kasper Haar)

4k. Zwolle 4 juli 2017, de vormen van de perrons worden zichtbaar door de geplaatste grondkeringen (foto ProRail)

4k. Zwolle 4 juli 2017, de vormen van de perrons worden zichtbaar door de geplaatste grondkeringen (foto ProRail)

4m. Zwolle 4 juli 2017, er wordt druk gewerkt aan de ingang van de autotunnel (foto K. Haar)

4m. Zwolle 4 juli 2017, er wordt druk gewerkt aan de ingang van de autotunnel (foto K. Haar)

4n. Zwolle 12 juli 2017, de spoorstaaftrein ter plaatse van toekomstig station (foto ProRail)

4n. Zwolle 12 juli 2017, de spoorstaaftrein ter plaatse van toekomstig station (foto ProRail)

4nn. Zwolle 12 juli 2017, de spoorstaaftrein bij toekomstig station (foto K. Haar)

4nn. Zwolle 12 juli 2017, de spoorstaaftrein bij toekomstig station (foto K. Haar)

4o. Zwolle 12 juli 2017, het leggen van sporen bij station ZwolelStadshagen (foto ProRail)

4o. Zwolle 12 juli 2017, het leggen van sporen bij station ZwolelStadshagen (foto ProRail)

4p. Zwolle 13 juli 2017, de grindtrein passeert station Stadshagen foto Kasper Haar)

4p. Zwolle 13 juli 2017, de grindtrein passeert station Stadshagen foto Kasper Haar)

4r. Zwolle 23 juli 2017, de betonvloer ingang tunnel is gestort (foto K. Haar)

4r. Zwolle 23 juli 2017, de betonvloer ingang tunnel is gestort (foto K. Haar)

4s. Zwolle 23 juli 2017, de afwerking boven ingang tunnel (foto K. Haar)

4s. Zwolle 23 juli 2017, de afwerking boven ingang tunnel (foto K. Haar)

4t. Zwolle 23 juli 2017,  de tekst boven ingang tunnel Westenholtzijde (foto Kasper Haar)

4t. Zwolle 23 juli 2017, de tekst boven ingang tunnel Westenholtzijde (foto Kasper Haar)

4u. Zwolle 26 juli 2017, damwanden voor het maken van de tunnelinrit (foto K. Haar)

4u. Zwolle 26 juli 2017, damwanden voor het maken van de tunnelinrit (foto K. Haar)

4v. Zwolle 2 augustus 2017, het aanbrengen van de rijdraden (foto Kasper Haar)

4v. Zwolle 2 augustus 2017, het aanbrengen van de rijdraden (foto Kasper Haar)

5a. Zwolle 16 augustus 2017, het plaatsen van de eerste stationskap (foto ProRail)

5a. Zwolle 16 augustus 2017, het plaatsen van de eerste stationskap (foto ProRail)

5b. Zwolle 16 augustus 2017, het geplaatste frame van de eerste kap (foto ProRail)

5b. Zwolle 16 augustus 2017, het geplaatste frame van de eerste kap (foto ProRail)

5c. Zwolle 16 augustus 2017, perron met eerste kap en spoor (foto ProRail)

5c. Zwolle 16 augustus 2017, perron met eerste kap en spoor (foto ProRail)

5d. Zwolle 16 augustus 2017, de palen voor de tweede perronkap (foto ProRail)

5d. Zwolle 16 augustus 2017, de palen voor de tweede perronkap (foto ProRail)

5e. Zwolle 17 augustus 2017, het eerste deel voor de tweede kap wordt geplaatst (foto K. Haar)

5e. Zwolle 17 augustus 2017, het eerste deel voor de tweede kap wordt geplaatst (foto K. Haar)

5f. Zwolle 17 augustus 2017, plaatsen van het eerste deel van het frame (foto K. Haar)

5f. Zwolle 17 augustus 2017, plaatsen van het eerste deel van het frame (foto K. Haar)

5g. Zwolle 17 augustus 2017, het vastzetten van het frame op de palen (foto K. Haar)

5g. Zwolle 17 augustus 2017, het vastzetten van het frame op de palen (foto K. Haar)

5h. Zwolle 17 augustus 2017, het tweede deel van de kap wordt aangebracht (foto Kasper Haar)

5h. Zwolle 17 augustus 2017, het tweede deel van de kap wordt aangebracht (foto Kasper Haar)

5j. Zwolle 17 augustus 2017, het tweede deel van de kap wordt aangebracht 2 (foto K. Haar)

5j. Zwolle 17 augustus 2017, het tweede deel van de kap wordt aangebracht 2 (foto K. Haar)

5k. Zwolle 17 augustus 2017, het tweede deel wordt bevestigd (foto Kasper Haar)

5k. Zwolle 17 augustus 2017, het tweede deel wordt bevestigd (foto Kasper Haar)

5l. Zwolle 17 augustus 2017, de klus is geklaard (foto Kasper Haar)

5l. Zwolle 17 augustus 2017, de klus is geklaard (foto Kasper Haar)

5m. Zwolle 20 augustus 2017, er wordt nog gewerkt aan de bovenleiding (foto K. Haar)

5m. Zwolle 20 augustus 2017, er wordt nog gewerkt aan de bovenleiding (foto K. Haar)

5p. Zwolle 20 oktober 2017, DM90 3438 passeert het bijna voltooide station (foto K. Haar)

5p. Zwolle 20 oktober 2017, DM90 3438 passeert het bijna voltooide station (foto K. Haar)

7a. Station Zwolle Stadshagen 15 juni 2019 (foto Kasper Haar)

7a. Station Zwolle Stadshagen 15 juni 2019 (foto Kasper Haar)

7b. Station Zwolle Stadshagen 15 juni 2019, toegang tot perrron (foto Kasper Haar)

7b. Station Zwolle Stadshagen 15 juni 2019, toegang tot perrron (foto Kasper Haar)

7c. Station Zwolle Stadshagen 15 juni 2019, perron (foto Kasper Haar)

7c. Station Zwolle Stadshagen 15 juni 2019, perron (foto Kasper Haar)

7g. Zwolle Stadshagen 15 juni 2019, tijdelijke dienstregeling (foto Kasper Haar)

7g. Zwolle Stadshagen 15 juni 2019, tijdelijke dienstregeling (foto Kasper Haar)

7h. Zwolle Stadshagen 15 juni 2019, vertrektijd richting Kampen (foto Kasper Haar)

7h. Zwolle Stadshagen 15 juni 2019, vertrektijd richting Kampen (foto Kasper Haar)

8b. Zwolle Stadshagen 15 juni 2019, Keolis 7306 arriveert uit Kampen bij Stadshagen (foto Kasper Haar)

8b. Zwolle Stadshagen 15 juni 2019, Keolis 7306 arriveert uit Kampen bij Stadshagen (foto Kasper Haar)

8c. Zwolle Stadshagen 15 juni 2019, Keolis 7306 staat stil bij station Zwolle Stadshagen boven de tunnels Bélvèderelaan en Rozentunnel (foto Kasper Haar)

8c. Zwolle Stadshagen 15 juni 2019, Keolis 7306 staat stil bij station Zwolle Stadshagen boven de tunnels Bélvèderelaan en Rozentunnel (foto Kasper Haar)

8a. Zwolle Stadshagen 15 juni 2019, Keolis 7306 richting Kampen stopt tijdens de proefperiode bij Stadshagen (foto Kasper Haar)

8a. Zwolle Stadshagen 15 juni 2019, Keolis 7306 richting Kampen stopt tijdens de proefperiode bij Stadshagen (foto Kasper Haar)

Op donderdag 12 januari 2017 werd de eerste stap gezet voor de vernieuwing van het Kamperlijntje. In een tent op het terrein bij de Rozentunnel in de wijk Stadshagen in Zwolle kwamen alle betrokkenen bijeen om de komst van station Zwolle Stadshagen te bekrachtigen. Volgens gedeputeerde Bert Boerman is de Kamperlijn: “De kortste en best presterende lijn van Nederland. De lijn wordt geëlektrificeerd en dat past in het streven van de provincie Overijssel naar duurzaamheid. Efficiency vinden wij ook belangrijk. Met een extra station kunnen reizigers straks toch in dezelfde reistijd van Zwolle naar Kampen en vice versa.”

De Kamper wethouder Gerrit Jan Veldhoen feliciteerde zijn Zwolse collega Flip van As met de komst van het tweede station, maar merkte hierbij fijntjes op dat  Kampen al twee stations heeft. “De Kamperlijn is de navelstreng tussen Kampen en Zwolle, waarbij je kan discussiëren wie de moeder en wie de dochter is”, aldus Veldhoen waarop Jan Mulder, Regiodirecteur van ProRail de opmerking maakte: "Zwolle is wel de stad waar de dienstregeling begint.” Hij voegde daaraan toe dat het niet bij een station blijft, maar dat de lijn een grote onderhoudsbeurt krijgt waarbij zowel het spoor als materieel vernieuwd wordt.



Station Zwolle Stadshagen kreeg stationsnummer 408. Het wordt een volledig station met een overdekt perron en bijbehorende  voorzieningen. Tevens werd meegedeeld dat tijdens de werkzaamheden aan het spoor tevens de spoorbrug over de Blaloweg zou worden verhoogd. Regelmatig zaten daar te hoog beladen vrachtwagens klem onder de brug of reden zij de hoogtebalk vlak voor de spoorbrug eraf. De kosten van de ophoging van de brug werden geraamd op € 350.000. De openingshandeling door de bestuurders bestond uit het onthullen van een bouwbord met daarop een afbeelding van het toekomstige station Stadshagen.



Het Kamperlijntje zou tijdens de werkzaamheden van 5 juni tot 28 augustus buiten dienst zijn, waarvoor vervangend busvervoer zou worden geregeld. Dit kwam de gemeente Kampen wel slecht uit in verband met de internationale Hanzedagen die van 15 – 18 juni in Kampen gehouden werden, waarbij naar verwachting tienduizenden mensen per openbaar vervoer zouden komen. Een oplossing zou zijn via de Hanzelijn met aansluitend busvervoer.



Onder winterse omstandigheden werd op maandag 17 januari 2017 door BAM Infra Rail en Van Boekel Zeeland begonnen met de inrichting van de afgesloten bouwplaats rondom het nieuwe te bouwen station. Het lag in de bedoeling dat in het weekend van 10 en 11 december 2017  het station in gebruik genomen zou worden en tevens dan de nieuwe elektrische Keolis treinen over de hagelnieuwe en geëlektrificeerde spoorlijn zouden gaan rijden. Het station aan de noordkant moest dan helemaal klaar zijn. De zuidkant was dan in het halve jaar daarna alleen bereikbaar voor voet- en fietsverkeer en bereikbaar via de bestaande Rozentunnel. De nieuwe weg en tunnel voor gemotoriseerd verkeer in het verlengde van de Belvédèrelaan zou pas op 1 maart 2018 opgeleverd worden. De verdere afwerking (asfaltering, verlichting enz.) duurde dan nog eens drie maanden, zodat het geheel rond de zomer 2018 pas af zou zijn en dit vormt dan het sluitstuk van het project. 



Het intrillen van de damwanden voor de nieuwe tunnel duurde van maandag 6 tot en met vrijdag 17 februari 2017. De voorlopige weg naar de bouwplaats, zou later aangesloten  worden op de Hasselterweg. Over het aantal aan te leggen parkeerplaatsen moest nog een besluit genomen worden door de Zwolse gemeenteraad. Er werd hierbij rekening gehouden met de forenzen en scholieren uit het achterland die treinhalte gingen gebruiken als P+R richting stadscentrum of Kampen. De totale kosten inclusief ombouw stations, aanleg wegen en bouw station Zwolle Stadshagen werden geraamd op 26 miljoen Euro.

Om tegenvallers voor te zijn, besloten de gemeentes Zwolle en Kampen samen een miljoen euro te reserveren voor de ombouw van het Kamperlijntje. Beide gemeenten waren verantwoordelijk voor haar eigen onderdeel van de ombouw en elektrificatie zoals Zwolle voor de bouw van station Zwolle Stadshagen en Kampen voor de aanpassing van het bestaande station. Indien nodig zou het extra geld in Kampen gebruikt  worden voor grondsanering van vervuilde grond. Kampen reserveerde € 285.000,- en Zwolle ca. € 700.000,-.

Station Stadshagen moet rust uitstralen

Het station zelf moet rust uitstralen en een oase van rust en eenvoud zijn. Met veel hout en vooral niet het schreeuwerige geel en rood waar de NS-stations om bekend staan. Dit bleek uit het definitieve ontwerp van de samenwerkende architecten Martijn Boelhouwers van buro MA.AN en Jeroen Eulderink en Tom Kramer van Arcadis. Buro MA.AN tekende de stationsomgeving waar Arcadis het station heeft uitgewerkt. Het resulterende ontwerp ontving bij de welstandscommissie louter lof. De in- en uitstappers komen nu  in een bescheiden stationsomgeving, met twee overkappingen voor wachtende passagiers. Arcadis bedacht een ‘zwevend dak’ met een houten plafond voor een warme en duurzame uitstraling. Houten banken maken het plaatje af. Bij het station zijn parkeerplaatsen voor auto’s en rond het station zijn op vier plekken fietsenstallingen.

De nieuwe spoorweghalte staat bovenop het Rozenpad –  het fietstunneltje tussen Stadshagen en Westenholte. Naast deze fietstunnel is een door buro MA.AN ontworpen Belvédèretunnel gebouwd, een extra wijkontsluiting voor verkeer van en naar Stadshagen en deze tunnel is op 2 augustus 2018 in gebruik genomen. Door een slimme inrichting is het asfalt niet te ‘dominant’ geworden. Deze door Buro MA.AN ontworpen en vierde verkeersontsluiting van de wijk Stadshagen zorgt voor een verbinding tussen de Belvédèrelaan en de Hasselterweg (N331). Een uitkomst voor de bewoners van Stadshagen, want zij kunnen nu ook onder het station door de wijk verlaten. De tunnel dient ook als toegang tot de nog te bouwen wijk de Tippe, waar de komende jaren duizend woningen gebouwd gaan worden.



Problemen met de ingebruikneming van het station

Station Zwolle Stadshagen zou op 11 december 2017 geopend worden, maar door een probleem met de ondergrond van het Kamperlijntje (zie Elektrificatie en Vernieuwing Spoor), waardoor niet met een snelheid van 140 km/h gereden kan worden, was het niet mogelijk binnen de bestaande dienstregeling een stop te maken bij station Zwolle Stadshagen. Na het maken van verwijten en zoeken naar schuldigen werd uiteindelijk na anderhalf jaar touwtrekken tussen ProRail enerzijds en de Provincie Overijssel, de gemeentes Zwolle en Kampen anderzijds, in overleg met concessiehouder Keolis op 21 december 2018 besloten een proef te houden in de periode van 2 tot en met 15 juni 2019 en de trein met een aangepaste dienstregeling te laten stoppen bij Zwolle Stadshagen. Mocht die slagen dan zou met ingang van de winterdienstregeling 2020 deze dienstregeling definitief worden. 

De aanpassingen houden in dat de trein om .47 en .17  uit Zwolle vertrekt en hier 1 minuut later aankomt zodat de wachttijd in Zwolle teruggebracht is naar 4 minuten. In Kampen komt de trein om .58 en .28 aan, met ook hier 4 minuten wachttijd om de machinist gelegenheid te geven te wisselen van cabine. De aankomst in Zwolle is om .13 en .43. De drie minuten tijdswinst plus het sneller optrekken maken een stop van 1 minuut bij Zwolle Stadshagen mogelijk. Er kwamen nog een paar aanpassingen; namelijk het perron bij Stadshagen werd in de zomer van 2019 met 20 m verlengd zodat de trein gemakkelijker kan halteren en ook werd de energie opgevoerd zodat er nog sneller opgetrokken kan worden. De ATB bij overweg Veerallee richting Kampen werd naar voren gehaald zodat eerder opgetrokken kan worden.

Een kwestie van seconden
Al deze aanpassingen leveren slechts ca. 10 seconden winst op, de maximum snelheid op de spoorlijn blijft gehandhaafd op 100 km/h.  Er is maar 1 tot 1,5 minuut extra tijd voor eventuele vertragingen. Voor de machinisten is het vooral met het rijden van 2 stellen hard lopen om van  cabine te wisselen om de dienstregeling te kunnen handhaven. Het is een kwestie van seconden. Bij een vertraging van 7 minuten of langer wordt een slag overgeslagen. Voor reizigers zijn de overstaptijden korter geworden en is zeker bij vertragingen van overige spoorlijnen in Zwolle, de aansluiting niet altijd mogelijk.

Na 15 juni ging men de proef evalueren die positief uitviel zodat op 3 oktober 2019 besloten werd definitief te stoppen met ingang vanaf de dienstregeling 2020, die op 15 december 2019 inging. Zonder feestelijkheden werd het station in gebruik genomen met enkel een attentie voor de in- en uitstappende reizigers. Station Zwolle Stadshagen is ook bedoeld voor het overstappen van scholieren uit de richting Kampen die nu via buslijn 10 rechtstreeks naar Deltion College vervoerd worden in plaats vanaf station Zwolle zodat zij dan niet door het centrum van Zwolle vervoerd hoeven te worden en die busdienst ontlast wordt. Uit berichten blijft dat het station voldoet en dat het aantal in- en uitstappende reizigers toeneemt.

  • Geplaatst op: maandag, 06 februari 2017
  • Bijgewerkt op: vrijdag, 16 april 2021

Kasper Haar

Grote kenner van de geschiedenis van het Kamperlijntje is de in Kampen woonachtige Kasper Haar.


 Lees hier verder...

HanzelijnHome

Hanzelijn

Op donderdag 6 december 2012 werd de Hanzelijn door Koningin Beatrix geopend en daarmee ook station Kampen Zuid.


Lees hier verder...

GAKklein

Stadsarchief Kampen

Initiator van de vernieuwde website van Het Kamperlijntje is het Stadsarchief Kampen.


 Lees hier verder...