Historie van het Kamperlijntje

1. Het Kamperlijntje in de weidse polder Mastenbroek (foto L.J. Beumer)

1. Het Kamperlijntje in de weidse polder Mastenbroek (foto L.J. Beumer)

1a. Westenholte anno 2013, de sitatie is onherkenbaar veranderd op de achtergrond de nieuwe wijk Stadshagen

1a. Westenholte anno 2013, de sitatie is onherkenbaar veranderd op de achtergrond de nieuwe wijk Stadshagen

2. Eerste schets situatie station Kampen, 1864

2. Eerste schets situatie station Kampen, 1864

2a. Sporen naar Kampen 1913 (tekening Dick van de Spek)

2a. Sporen naar Kampen 1913 (tekening Dick van de Spek)

3. Eerste NCS-station omstreeks 1900 met aan de rechterzijde de in 1891 gebouwde houten goederen loods

3. Eerste NCS-station omstreeks 1900 met aan de rechterzijde de in 1891 gebouwde houten goederen loods

4. Sfeervol plaatje van de stationsomgeving, omstreeks 1900

4. Sfeervol plaatje van de stationsomgeving, omstreeks 1900

5. Zicht op Kampen, eind jaren 30

5. Zicht op Kampen, eind jaren 30

Het Kamperlijntje is de benaming van de spoorlijn Zwolle - Kampen. Tien minuten en dertien kilometer lang is het traject door één van de oudste landschappen van Nederland, de Mastenbroeker polder. Een lijn van staal dwars door het landschap, maar ook een lijn met veel gevoel en emotie.

Aanvankelijk, bij de vorming van het Nederlandse spoorwegennet in de jaren ’60 van de negentiende eeuw, was het lijntje onderdeel van de verbinding Utrecht-Amersfoort-Zwolle-Kampen. In 1892 werd het een zijtak van de doorgaande verbinding Utrecht-Leeuwarden/Groningen en vanaf 6 oktober 1914, na het gereedkomen van de stoomtramlijn Wezep – Kampen, werd het officieel een zelfstandige, maar daarmede ook de kortste spoorlijn in Nederland.

Na de Tweede Wereldoorlog vond een verdere opsplitsing plaats toen de grote lijn naar en van Zwolle werd geëlektrificeerd en het Kamperlijntje dieseltractie kreeg.

In 2017 werd de spoorlijn geëlektrificeerd en werd bij Zwolle het nieuwe station Zwolle Stadshagen gebouwd. Echter vanwege problemen met de ondergrond en de daardoor beperkte snelheid van 100 km/h is er niet of nauwelijks gelegenheid om te stoppen en kon dit station nog niet geopend worden. Vermoedelijk gebeurt dit alsnog in de loop van 2019.

 

 

  • Geplaatst op: woensdag, 08 februari 2012
  • Bijgewerkt op: dinsdag, 26 maart 2019

Digitale Nieuwsbrief

Op de hoogte blijven? Meld u dan nu aan voor de NIEUWSBRIEF.

Recent gewijzigde artikelen

Onhebbelijke reizigers

Ergernis op het Kamperlijntje

Aan de slag met omgeving station

Kasper Haar

Grote kenner van de geschiedenis van het Kamperlijntje is de in Kampen woonachtige Kasper Haar.


 Lees hier verder...

HanzelijnHome

Hanzelijn

Op donderdag 6 december 2012 werd de Hanzelijn door Koningin Beatrix geopend en daarmee ook station Kampen Zuid.


Lees hier verder...

GAKklein

Stadsarchief Kampen

Initiator van de vernieuwde website van Het Kamperlijntje is het Stadsarchief Kampen.


 Lees hier verder...