1912-1940
De NCS en de HSM (exploitant van de lokaallijn) beconcurreerden elkaar met allerlei aanbiedingen. Door de Eerste Wereldoorlog kreeg men echter te maken met een tekort aan steenkool waardoor de spoorwegmaatschappijen gedwongen waren om te gaan samenwerken. Uit deze samenwerking ontstond uiteindelijk in 1917 de Nederlandsche Spoorwegen (NS) en verdween de onderlinge concurrentie.
Onrendabel
Door de kolenschaarste werden in 1919 ook de vervoersprijzen voor de reizigers op het Kamperlijntje verhoogd, zonder daarvoor toestemming van het Kamper gemeentebestuur te vragen. Hierdoor ontstond een nieuw conflict tussen de gemeente Kampen en de NS. De drie scheidslieden moesten er aan te pas komen en deze deden op 23 september 1922 uitspraak en gaven Kampen gelijk. De NS moest of de prijzen terug brengen naar het oude niveau of een boete van fl. 50,- per dag aan de stad betalen. De NS koos, zij het niet van harte, voor het laatste. In 1933 werden alle spoorlijnen in Nederland door de overheid genaast en de NS greep deze gelegenheid aan om onrendabele lijnen en stations te sluiten, waaronder de lokaallijn Hattem - Kampen.
Boetes
Ook halte Mastenbroek werd gesloten omdat het aantal passagiers dat hier in- en uitstapte door het toenemende busverkeer nog maar zeer gering was. De NS betaalde Kampen fl. 100.000,-: namelijk fl. 60.000 als restant van het don gratuit na aftrek van de betaalde boetes en fl. 40.000,- voor de sluiting van de lijn naar Hattem. Kampen vroeg in eerste instantie het dubbele omdat men de inkomsten van de boetes zou missen, maar zag uiteindelijk toch van verder procederen af omdat de Tweede Kamer het plan inmiddels had goedgekeurd en de kans groot zou zijn dat men dan helemaal niets kreeg.
Vanaf 2 oktober 1927 stopte de trein ook bij halte Veerallee, het beginpunt van de tramlijn Zwolle-Blokzijl en ook na sluiting van deze tramlijn in 1934 bleef deze halte gehandhaafd.
- Geplaatst op: woensdag, 11 januari 2012
- Bijgewerkt op: woensdag, 19 augustus 2015