Lijn Elburg-Wezep-Kampen krijgt militair tintje

1. Overzicht vervoerlijnen op de Noordwest Veluwe

1. Overzicht vervoerlijnen op de Noordwest Veluwe

2. De Zande januari 1926, als gevolg van overstroming bij Zalk ondermijnt het water de trambaan

2. De Zande januari 1926, als gevolg van overstroming bij Zalk ondermijnt het water de trambaan

4. Oldebroek de tram rijdt langs de Zuiderzeestraatweg

4. Oldebroek de tram rijdt langs de Zuiderzeestraatweg

4b. Oldebroek 2013, het voormalige tramstation het rechterdeel is afgebroken

4b. Oldebroek 2013, het voormalige tramstation het rechterdeel is afgebroken

4d. Elburg luchtopname met onderaan remise met dam en trambaan

4d. Elburg luchtopname met onderaan remise met dam en trambaan

5a. Elburg, 2 mei 1908 opening tramlijn, aankomst feesttram uit Nunspeet bij de remise in Elburg

5a. Elburg, 2 mei 1908 opening tramlijn, aankomst feesttram uit Nunspeet bij de remise in Elburg

7. Elburg, de tram bij de doorgang door de wal op de achtergrond de remise

7. Elburg, de tram bij de doorgang door de wal op de achtergrond de remise

7a. Elburg 2013, dezelfde situatie de doorgang is nog steeds zichtbaar

7a. Elburg 2013, dezelfde situatie de doorgang is nog steeds zichtbaar

7b. Elburg 1907, houtkap achter de kerk ten behoeve van de aan te leggen tramlijn

7b. Elburg 1907, houtkap achter de kerk ten behoeve van de aan te leggen tramlijn

7c. Elburg 1908-1931, hier reed de stoomtram achter de kerk richting Beek

7c. Elburg 1908-1931, hier reed de stoomtram achter de kerk richting Beek

8d. Elburg, tram afkomstig uit Nunspeet nadert de Goorpoortbrug

8d. Elburg, tram afkomstig uit Nunspeet nadert de Goorpoortbrug

Op 6 oktober 1914 werd de tramlijn, vanwege de zojuist uitgebroken Eerste Wereldoorlog zonder feestelijkheden, in gebruik genomen. In een overeenkomst tussen de NBM en de HSM werd het gezamenlijke gebruik van de 5,5 km lange spoorweg tussen De Zande en Kampen geregeld.

Men begon de dienstregeling enthousiast met zes trams Elburg-Nunspeet vice versa, maar al spoedig werd duidelijk dat dit veel te hoog gegrepen was en mede door de oorlogssituatie werd in 1918 het aantal verminderd tot vier stuks. Vaak waren er nauwelijks of geen passagiers en beurde men op een morgen niet meer dan tien cent.

Militairen

Wel reed er twee maal per week een lange tram met zes rijtuigen naar Wezep en terug voor het vervoer van militairen die op de aan de gemeente Kampen toebehorende heidevelden in Wezep oefenden. Kampen vergoedde een gedeelte van hun vervoerskosten. In 1920 werd gestopt met de zondagsdiensten omdat het reizigersvervoer dan te gering was, vooral ook door bezwaren van verschillende kerken op de Veluwe tegen het reizen op de zondag.

Departement van Oorlog
Bij de zware overstroming van 1926 werd ook de tramlijn beschadigd, maar in tegenstelling tot de verbinding met Hattem, werd de tramlijn wel hersteld en op 3 maart 1926 weer in gebruik genomen. Dit gebeurde op verzoek van het Departement van Oorlog, omdat dit departement anders zou opdraaien voor de volledige vervoerskosten van militairen naar Wezep via Zwolle. Om de tramlijn te kunnen herstellen moest de lokaallijn naar Hattem provisorisch hersteld worden, aangezien de goederenwagens van het hoofdspoor niet langs de met bomen beplante Zuiderzeestraatweg konden rijden.

  • Geplaatst op: woensdag, 27 februari 2013
  • Bijgewerkt op: woensdag, 26 augustus 2015

Kasper Haar

Grote kenner van de geschiedenis van het Kamperlijntje is de in Kampen woonachtige Kasper Haar.


 Lees hier verder...

HanzelijnHome

Hanzelijn

Op donderdag 6 december 2012 werd de Hanzelijn door Koningin Beatrix geopend en daarmee ook station Kampen Zuid.


Lees hier verder...

GAKklein

Stadsarchief Kampen

Initiator van de vernieuwde website van Het Kamperlijntje is het Stadsarchief Kampen.


 Lees hier verder...