Lijn Elburg-Wezep-Kampen krijgt militair tintje
Men begon de dienstregeling enthousiast met zes trams Elburg-Nunspeet vice versa, maar al spoedig werd duidelijk dat dit veel te hoog gegrepen was en mede door de oorlogssituatie werd in 1918 het aantal verminderd tot vier stuks. Vaak waren er nauwelijks of geen passagiers en beurde men op een morgen niet meer dan tien cent.
Militairen
Wel reed er twee maal per week een lange tram met zes rijtuigen naar Wezep en terug voor het vervoer van militairen die op de aan de gemeente Kampen toebehorende heidevelden in Wezep oefenden. Kampen vergoedde een gedeelte van hun vervoerskosten. In 1920 werd gestopt met de zondagsdiensten omdat het reizigersvervoer dan te gering was, vooral ook door bezwaren van verschillende kerken op de Veluwe tegen het reizen op de zondag.
Departement van Oorlog
Bij de zware overstroming van 1926 werd ook de tramlijn beschadigd, maar in tegenstelling tot de verbinding met Hattem, werd de tramlijn wel hersteld en op 3 maart 1926 weer in gebruik genomen. Dit gebeurde op verzoek van het Departement van Oorlog, omdat dit departement anders zou opdraaien voor de volledige vervoerskosten van militairen naar Wezep via Zwolle. Om de tramlijn te kunnen herstellen moest de lokaallijn naar Hattem provisorisch hersteld worden, aangezien de goederenwagens van het hoofdspoor niet langs de met bomen beplante Zuiderzeestraatweg konden rijden.
- Geplaatst op: woensdag, 27 februari 2013
- Bijgewerkt op: woensdag, 26 augustus 2015