Station Stadshagen
De Kamper wethouder Gerrit Jan Veldhoen feliciteerde zijn Zwolse collega Flip van As met de komst van het tweede station, maar merkte hierbij fijntjes op dat Kampen al twee stations heeft. “De Kamperlijn is de navelstreng tussen Kampen en Zwolle, waarbij je kan discussiëren wie de moeder en wie de dochter is”, aldus Veldhoen waarop Jan Mulder, Regiodirecteur van ProRail de opmerking maakte: "Zwolle is wel de stad waar de dienstregeling begint.” Hij voegde daaraan toe dat het niet bij een station blijft, maar dat de lijn een grote onderhoudsbeurt krijgt waarbij zowel het spoor als materieel vernieuwd wordt.
Station Zwolle Stadshagen kreeg stationsnummer 408. Het wordt een volledig station met een overdekt perron en bijbehorende voorzieningen. Tevens werd meegedeeld dat tijdens de werkzaamheden aan het spoor tevens de spoorbrug over de Blaloweg zou worden verhoogd. Regelmatig zaten daar te hoog beladen vrachtwagens klem onder de brug of reden zij de hoogtebalk vlak voor de spoorbrug eraf. De kosten van de ophoging van de brug werden geraamd op € 350.000. De openingshandeling door de bestuurders bestond uit het onthullen van een bouwbord met daarop een afbeelding van het toekomstige station Stadshagen.
Het Kamperlijntje zou tijdens de werkzaamheden van 5 juni tot 28 augustus buiten dienst zijn, waarvoor vervangend busvervoer zou worden geregeld. Dit kwam de gemeente Kampen wel slecht uit in verband met de internationale Hanzedagen die van 15 – 18 juni in Kampen gehouden werden, waarbij naar verwachting tienduizenden mensen per openbaar vervoer zouden komen. Een oplossing zou zijn via de Hanzelijn met aansluitend busvervoer.
Onder winterse omstandigheden werd op maandag 17 januari 2017 door BAM Infra Rail en Van Boekel Zeeland begonnen met de inrichting van de afgesloten bouwplaats rondom het nieuwe te bouwen station. Het lag in de bedoeling dat in het weekend van 10 en 11 december 2017 het station in gebruik genomen zou worden en tevens dan de nieuwe elektrische Keolis treinen over de hagelnieuwe en geëlektrificeerde spoorlijn zouden gaan rijden. Het station aan de noordkant moest dan helemaal klaar zijn. De zuidkant was dan in het halve jaar daarna alleen bereikbaar voor voet- en fietsverkeer en bereikbaar via de bestaande Rozentunnel. De nieuwe weg en tunnel voor gemotoriseerd verkeer in het verlengde van de Belvédèrelaan zou pas op 1 maart 2018 opgeleverd worden. De verdere afwerking (asfaltering, verlichting enz.) duurde dan nog eens drie maanden, zodat het geheel rond de zomer 2018 pas af zou zijn en dit vormt dan het sluitstuk van het project.
Het intrillen van de damwanden voor de nieuwe tunnel duurde van maandag 6 tot en met vrijdag 17 februari 2017. De voorlopige weg naar de bouwplaats, zou later aangesloten worden op de Hasselterweg. Over het aantal aan te leggen parkeerplaatsen moest nog een besluit genomen worden door de Zwolse gemeenteraad. Er werd hierbij rekening gehouden met de forenzen en scholieren uit het achterland die treinhalte gingen gebruiken als P+R richting stadscentrum of Kampen. De totale kosten inclusief ombouw stations, aanleg wegen en bouw station Zwolle Stadshagen werden geraamd op 26 miljoen Euro.
Om tegenvallers voor te zijn, besloten de gemeentes Zwolle en Kampen samen een miljoen euro te reserveren voor de ombouw van het Kamperlijntje. Beide gemeenten waren verantwoordelijk voor haar eigen onderdeel van de ombouw en elektrificatie zoals Zwolle voor de bouw van station Zwolle Stadshagen en Kampen voor de aanpassing van het bestaande station. Indien nodig zou het extra geld in Kampen gebruikt worden voor grondsanering van vervuilde grond. Kampen reserveerde € 285.000,- en Zwolle ca. € 700.000,-.
Station Stadshagen moet rust uitstralen
Het station zelf moet rust uitstralen en een oase van rust en eenvoud zijn. Met veel hout en vooral niet het schreeuwerige geel en rood waar de NS-stations om bekend staan. Dit bleek uit het definitieve ontwerp van de samenwerkende architecten Martijn Boelhouwers van buro MA.AN en Jeroen Eulderink en Tom Kramer van Arcadis. Buro MA.AN tekende de stationsomgeving waar Arcadis het station heeft uitgewerkt. Het resulterende ontwerp ontving bij de welstandscommissie louter lof. De in- en uitstappers komen nu in een bescheiden stationsomgeving, met twee overkappingen voor wachtende passagiers. Arcadis bedacht een ‘zwevend dak’ met een houten plafond voor een warme en duurzame uitstraling. Houten banken maken het plaatje af. Bij het station zijn parkeerplaatsen voor auto’s en rond het station zijn op vier plekken fietsenstallingen.
De nieuwe spoorweghalte staat bovenop het Rozenpad – het fietstunneltje tussen Stadshagen en Westenholte. Naast deze fietstunnel is een door buro MA.AN ontworpen Belvédèretunnel gebouwd, een extra wijkontsluiting voor verkeer van en naar Stadshagen en deze tunnel is op 2 augustus 2018 in gebruik genomen. Door een slimme inrichting is het asfalt niet te ‘dominant’ geworden. Deze door Buro MA.AN ontworpen en vierde verkeersontsluiting van de wijk Stadshagen zorgt voor een verbinding tussen de Belvédèrelaan en de Hasselterweg (N331). Een uitkomst voor de bewoners van Stadshagen, want zij kunnen nu ook onder het station door de wijk verlaten. De tunnel dient ook als toegang tot de nog te bouwen wijk de Tippe, waar de komende jaren duizend woningen gebouwd gaan worden.
Problemen met de ingebruikneming van het station
Station Zwolle Stadshagen zou op 11 december 2017 geopend worden, maar door een probleem met de ondergrond van het Kamperlijntje (zie Elektrificatie en Vernieuwing Spoor), waardoor niet met een snelheid van 140 km/h gereden kan worden, was het niet mogelijk binnen de bestaande dienstregeling een stop te maken bij station Zwolle Stadshagen. Na het maken van verwijten en zoeken naar schuldigen werd uiteindelijk na anderhalf jaar touwtrekken tussen ProRail enerzijds en de Provincie Overijssel, de gemeentes Zwolle en Kampen anderzijds, in overleg met concessiehouder Keolis op 21 december 2018 besloten een proef te houden in de periode van 2 tot en met 15 juni 2019 en de trein met een aangepaste dienstregeling te laten stoppen bij Zwolle Stadshagen. Mocht die slagen dan zou met ingang van de winterdienstregeling 2020 deze dienstregeling definitief worden.
De aanpassingen houden in dat de trein om .47 en .17 uit Zwolle vertrekt en hier 1 minuut later aankomt zodat de wachttijd in Zwolle teruggebracht is naar 4 minuten. In Kampen komt de trein om .58 en .28 aan, met ook hier 4 minuten wachttijd om de machinist gelegenheid te geven te wisselen van cabine. De aankomst in Zwolle is om .13 en .43. De drie minuten tijdswinst plus het sneller optrekken maken een stop van 1 minuut bij Zwolle Stadshagen mogelijk. Er kwamen nog een paar aanpassingen; namelijk het perron bij Stadshagen werd in de zomer van 2019 met 20 m verlengd zodat de trein gemakkelijker kan halteren en ook werd de energie opgevoerd zodat er nog sneller opgetrokken kan worden. De ATB bij overweg Veerallee richting Kampen werd naar voren gehaald zodat eerder opgetrokken kan worden.
Een kwestie van seconden
Al deze aanpassingen leveren slechts ca. 10 seconden winst op, de maximum snelheid op de spoorlijn blijft gehandhaafd op 100 km/h. Er is maar 1 tot 1,5 minuut extra tijd voor eventuele vertragingen. Voor de machinisten is het vooral met het rijden van 2 stellen hard lopen om van cabine te wisselen om de dienstregeling te kunnen handhaven. Het is een kwestie van seconden. Bij een vertraging van 7 minuten of langer wordt een slag overgeslagen. Voor reizigers zijn de overstaptijden korter geworden en is zeker bij vertragingen van overige spoorlijnen in Zwolle, de aansluiting niet altijd mogelijk.
Na 15 juni ging men de proef evalueren die positief uitviel zodat op 3 oktober 2019 besloten werd definitief te stoppen met ingang vanaf de dienstregeling 2020, die op 15 december 2019 inging. Zonder feestelijkheden werd het station in gebruik genomen met enkel een attentie voor de in- en uitstappende reizigers. Station Zwolle Stadshagen is ook bedoeld voor het overstappen van scholieren uit de richting Kampen die nu via buslijn 10 rechtstreeks naar Deltion College vervoerd worden in plaats vanaf station Zwolle zodat zij dan niet door het centrum van Zwolle vervoerd hoeven te worden en die busdienst ontlast wordt. Uit berichten blijft dat het station voldoet en dat het aantal in- en uitstappende reizigers toeneemt.
- Geplaatst op: maandag, 06 februari 2017
- Bijgewerkt op: vrijdag, 16 april 2021