Station Zwolle
Op 18 augustus 1860 was een wet aangenomen die de aanleg van tien belangrijke spoorlijnen door Nederland op staatskosten moest regelen, om zo de achterstand in de aanleg van spoorwegen weg te werken. Eén van die lijnen was Staatslijn A die de steden Arnhem – Deventer – Zwolle – Meppel – Leeuwarden met elkaar moest gaan verbinden.Twee andere lijnen in en naar het noorden waren Staatslijn B die Harlingen via Leeuwarden en Groningen met Nieuweschans ging verbinden en Staatslijn C die Meppel met Groningen zou gaan verbinden. De exploitatie van de Staatslijnen werd opgedragen aan de Maatschappij tot Exploitatie van Staatsspoorwegen, afgekort SS.
Tijdelijk station
Het tijdelijk NCS-station lag vlak bij de Willemsvaart, op de plaats van het latere perron voor het postvervoer (dit perron deed dienst tot 1997 en werd gesloopt in mei 2010). Voor het voortzetten van de reis naar Kampen, moest de locomotief eerst gekeerd worden op de draaischijf en moest er kop gemaakt worden. Naast het het (vermoedelijk houten)station werden op het Zwolse NCS-emplacement ook nog een locomotief-, rijtuigenloods en goederenloods gebouwd. De SS-lijnen kregen zogenoemde Waterstaat-stations in vijf categorieën, afhankelijk van de belangrijkheid en grootte van de stations. Deze ontwerpen kwamen van de hand van architect K.H. van Brederode maar het 1e klasse station van Zwolle kwam van de hand van de Utrechtse architect N.J. Kamperdijk, dezelfde architect die ook de NCS-stations in onder andere Amersfoort en Kampen had ontworpen.
Hulpstation
Begin november 1864 was men begonnen met het ontgraven van het terrein van het Zwolse SS-station, waarna er 290.000 m3 grond moest worden aangebracht. Op 1 oktober 1866 werd de spoorlijn tussen Deventer en Zwolle geopend. Het station was nog niet helemaal gereed, zodat een gedeelte van de goederenloods tijdelijk als hulpstation werd gebruikt. Precies een jaar later volgde de opening van de lijn tot Meppel. In de richting Deventer en Meppel reden toen nog maar drie treinen per dag in beide richtingen.
15 reizigers
Reizigers aangekomen via de NCS-lijn en die verder gingen reizen met de SS-lijnen en omgekeerd moesten toch nog een redelijke afstand lopen van het ene naar het andere station. Maar in die tijd waren dat nog geen grote aantallen. Uit een opgaaf uit 1867 bleek dat gemiddeld uit de 1e klasse 2, uit de 2e klasse 4 en uit de 3e klasse 14 reizigers in elke trein van de NCS plaatsnamen en in de SS-treinen 1e en 2e klasse 5 en 3e klasse 15 reizigers. In 1868 bereikte de NCS overeenstemming met de SS over het gezamenlijk gebruik van het station Zwolle en op 21 juni 1868 werd de dienst voor reizigers en bagage overgebracht naar het Zwolse station.
- Geplaatst op: maandag, 16 januari 2012
- Bijgewerkt op: woensdag, 24 juli 2019
Gerelateerde artikelen
Station Zwolle groeit uit tot knooppunt (1873-heden)150-jaar spoorverbinding Utrecht – Zwolle