Historie van het Kamperlijntje
Aanvankelijk, bij de vorming van het Nederlandse spoorwegennet in de jaren ’60 van de negentiende eeuw, was het lijntje onderdeel van de verbinding Utrecht-Amersfoort-Zwolle-Kampen. In 1892 werd het een zijtak van de doorgaande verbinding Utrecht-Leeuwarden/Groningen en vanaf 6 oktober 1914, na het gereedkomen van de stoomtramlijn Wezep – Kampen, werd het officieel een zelfstandige, maar daarmede ook de kortste spoorlijn in Nederland.
Na de Tweede Wereldoorlog vond een verdere opsplitsing plaats toen de grote lijn naar en van Zwolle werd geëlektrificeerd en het Kamperlijntje dieseltractie kreeg.
In 2017 werd de spoorlijn geëlektrificeerd en werd bij Zwolle het nieuwe station Zwolle Stadshagen gebouwd. Echter vanwege problemen met de ondergrond en de daardoor beperkte snelheid van 100 km/h is er niet of nauwelijks gelegenheid om te stoppen en kon dit station nog niet geopend worden. Vermoedelijk gebeurt dit alsnog in de loop van 2019.
- Geplaatst op: woensdag, 08 februari 2012
- Bijgewerkt op: dinsdag, 26 maart 2019