Van tram naar trein (1912-heden)
Hiervoor waren al vanaf de opening van de tramlijn verzoeken gekomen en met ingang van 2 oktober 1927 stopten drie treinen in beide richtingen bij het tramstation. Er was geen voetgangersbrug bij de Veerallee naar het station en reizigers moesten tot dan toe een heel eind omlopen van en naar het station Zwolle. Vooral leerlingen van de Christelijke HBS, later Christelijk Lyceum Carolus Clusius, maakten veel gebruik van deze nieuwe halte.
Houten verkooplokaal
Na sluiting van de tramlijn op 1 september 1934 stond het tramstation leeg en verlaten en was het al gauw het doelwit van vandalisme en vernieling door de Zwolse jeugd. In 1937 besloot men het gebouw af te breken en de opbrengst van de sloopmaterialen bedroeg fl. 506,70. Omdat de Kamper trein wel bleef stoppen bij de halte Veerallee, besloot men een houten verkooplokaal te bouwen, in 1948 uitgebreid met een rijwielstalling.
Modern haltegebouw
In 1958 besloot men dit verkooplokaal te slopen en te vervangen door een modern haltegebouw met een fietsenstalling voor circa 100 fietsen. Architect was Dr. Ir. W.B. Kloos en en de bouwkosten bedroegen fl. 34.500,-. Op 13 augustus 1959 werd het nieuwe haltegebouw feestelijk geopend. In 1963 maakten 1.231 in- en uitstappende reizigers gebruik van de halte Veerallee. De kaartverkoper in halte Veerallee was Jan Wentzel.
Minder passagiers
Op 7 december 1964 werd het Zwolle IJsselkanaal geopend en werd daarmee de Willemsvaart overbodig en gedeeltelijk gedempt. In december 1964 kwam er ook een damverbinding tussen de Westerlaan en de Veerallee tot stand waardoor het station Zwolle lopend gemakkelijker bereikbaar werd. Het aantal in- en uitstappende passagiers bij halte Veerallee nam dan ook af. Waren het in 1964 1.161 reizigers, in 1965 was dit aantal al verminderd tot 1.050 reizigers. In de nacht van 21 op 22 oktober 1967 werd de spoorbrug gesloopt.
Reünie
Tien jaar na de bouw van het nieuwe haltegebouw werd op 1 juni 1969 de halte Veerallee opgeheven vanwege afnemende reizigers maar ook omdat er nu een halfuurdienst kon worden ingevoerd op het Kamperlijntje. Nog eenmaal heeft de halte nog dienst gedaan namelijk op 12 november 1994 voor het vervoer van bezoekers aan een reünie van het Carolus Clusius College, hoewel er geen perron meer was en men gebruik moest maken van losse trappetjes. Van januari 1970 tot september 1978 heeft het gebouw nog dienst gedaan als snackbar. In maart 2000 werd het haltegebouw gesloopt en sindsdien ligt het voormalige emplacement er verlaten bij in afwachting van nieuwe ontwikkelingen.
- Geplaatst op: woensdag, 20 februari 2013
- Bijgewerkt op: donderdag, 25 juli 2019