Van tram naar trein (1912-heden)

1b. Zwolle, tramstation Veerallee van ZB

1b. Zwolle, tramstation Veerallee van ZB

2. Tramstation Veerallee ZB 29 augustus 1934, twee dagen voor sluiting(foto J.J.B. Vellekoop)

2. Tramstation Veerallee ZB 29 augustus 1934, twee dagen voor sluiting(foto J.J.B. Vellekoop)

3a. Veerallee, 23 maart 1950, omC 1921 met een onbekend soortgenoot

3a. Veerallee, 23 maart 1950, omC 1921 met een onbekend soortgenoot

4. Halte Veerallee het houten verkooplokaal tussen 1937-1958

4. Halte Veerallee het houten verkooplokaal tussen 1937-1958

5. Nieuwbouw station Veerallee in 1959

5. Nieuwbouw station Veerallee in 1959

5c. Veerallee 21 mei 1969, DE-2 83 is zojuist uit Kampen gearriveerd (foto J.G.C. van de Meene)

5c. Veerallee 21 mei 1969, DE-2 83 is zojuist uit Kampen gearriveerd (foto J.G.C. van de Meene)

6d. Zwolle Veerallee 22 mei 1969, werk aan het spoor (foto J.G.C. van de Meene)

6d. Zwolle Veerallee 22 mei 1969, werk aan het spoor (foto J.G.C. van de Meene)

7a. Halte Veerallee buiten gebruik

7a. Halte Veerallee buiten gebruik

7b. Een onbekende DE-1 een gele DE-2 passeren de voormalige halte

7b. Een onbekende DE-1 een gele DE-2 passeren de voormalige halte

8. Zwolle 12 november 1994. DE-2-162 wordt ingezet voor eenmalig gebruik halte Veerallee voor bezoekers aan de reunie van het Carolus Clusius College

8. Zwolle 12 november 1994. DE-2-162 wordt ingezet voor eenmalig gebruik halte Veerallee voor bezoekers aan de reunie van het Carolus Clusius College

8a. Zwolle Veerallee DE-162 reunie Carolus Clusius College (12 november 1994

8a. Zwolle Veerallee DE-162 reunie Carolus Clusius College (12 november 1994

8b. Reunie op 12 november 1994

8b. Reunie op 12 november 1994

9. Overweg bij de gesloten halte Veerallee 1998

9. Overweg bij de gesloten halte Veerallee 1998

9a. Krantenbericht sloop halte Veerallee 16 maart 2000

9a. Krantenbericht sloop halte Veerallee 16 maart 2000

9c. Veerallee anno 2013, het Kamperlijntje is hier nog ongewijzigd na de afbraak van de halte in 2000

9c. Veerallee anno 2013, het Kamperlijntje is hier nog ongewijzigd na de afbraak van de halte in 2000

In 1912 veranderde de situatie bij Veerallee door de komst van de tram. Aangezien de trein naar en uit Kampen langs het tramstation reed, besloot men de trein ook hier te laten stoppen.

Hiervoor waren al vanaf de opening van de tramlijn verzoeken gekomen en met ingang van 2 oktober 1927 stopten drie treinen in beide richtingen bij het tramstation. Er was geen voetgangersbrug bij de Veerallee naar het station en reizigers moesten tot dan toe een heel eind omlopen van en naar het station Zwolle. Vooral leerlingen van de Christelijke HBS, later Christelijk Lyceum Carolus Clusius, maakten veel gebruik van deze nieuwe halte.

Houten verkooplokaal

Na sluiting van de tramlijn op 1 september 1934 stond het tramstation leeg en verlaten en was het al gauw het doelwit van vandalisme en vernieling door de Zwolse jeugd. In 1937 besloot men het gebouw af te breken en de opbrengst van de sloopmaterialen bedroeg fl. 506,70. Omdat de Kamper trein wel bleef stoppen bij de halte Veerallee, besloot men een houten verkooplokaal te bouwen, in 1948 uitgebreid met een rijwielstalling.

Modern haltegebouw
In 1958 besloot men dit verkooplokaal te slopen en te vervangen door een modern haltegebouw met een fietsenstalling voor circa 100 fietsen. Architect was Dr. Ir. W.B. Kloos en en de bouwkosten bedroegen fl. 34.500,-. Op 13 augustus 1959 werd het nieuwe haltegebouw feestelijk geopend. In 1963 maakten 1.231 in- en uitstappende reizigers gebruik van de halte Veerallee. De kaartverkoper in halte Veerallee was Jan Wentzel.


Minder passagiers
Op 7 december 1964 werd het Zwolle IJsselkanaal geopend en werd daarmee de Willemsvaart overbodig en gedeeltelijk gedempt. In december 1964 kwam er ook een damverbinding tussen de Westerlaan en de Veerallee tot stand waardoor het station Zwolle lopend gemakkelijker bereikbaar werd. Het aantal in- en uitstappende passagiers bij halte Veerallee nam dan ook af. Waren het in 1964 1.161 reizigers, in 1965 was dit aantal al verminderd tot 1.050 reizigers. In de nacht van 21 op 22 oktober 1967 werd de spoorbrug gesloopt.

Reünie
Tien jaar na de bouw van het nieuwe haltegebouw werd op 1 juni 1969 de halte Veerallee opgeheven vanwege afnemende reizigers maar ook omdat er nu een halfuurdienst kon worden ingevoerd op het Kamperlijntje. Nog eenmaal heeft de halte nog dienst gedaan namelijk op 12 november 1994 voor het vervoer van bezoekers aan een reünie van het Carolus Clusius College, hoewel er geen perron meer was en men gebruik moest maken van losse trappetjes. Van januari 1970 tot september 1978 heeft het gebouw nog dienst gedaan als snackbar. In maart 2000 werd het haltegebouw gesloopt en sindsdien ligt het voormalige emplacement er verlaten bij in afwachting van nieuwe ontwikkelingen.

  • Geplaatst op: woensdag, 20 februari 2013
  • Bijgewerkt op: donderdag, 25 juli 2019

Kasper Haar

Grote kenner van de geschiedenis van het Kamperlijntje is de in Kampen woonachtige Kasper Haar.


 Lees hier verder...

HanzelijnHome

Hanzelijn

Op donderdag 6 december 2012 werd de Hanzelijn door Koningin Beatrix geopend en daarmee ook station Kampen Zuid.


Lees hier verder...

GAKklein

Stadsarchief Kampen

Initiator van de vernieuwde website van Het Kamperlijntje is het Stadsarchief Kampen.


 Lees hier verder...